Hallitusohjelmaan kaavaillun muutoksen myötä Veikkauksen rahapelimonopoli tulee päättymään viimeistään vuoden 2026 alussa. Rahapelimonopolin korvaajaksi otetaan käyttöön Ruotsin rahapelijärjestelmää muistuttava lisenssijärjestelmä, jonka myötä noin 30 % kotimaisista rahapelimarkkinoista tullaan avaamaan ulkomaisille toimijoille.
Vuoden 2026 rahapeliuudistus – mistä on oikeasti kyse?
Hallituksen kaavailema rahapeliuudistus on siinä mielessä historiallinen, että Suomessa ei ole koskaan aikaisemmin nähty samantyyppisiä avoimia rahapelimarkkinoita. Rahapeliuudistusta on toivottu Suomeen jo pidemmän aikaa, sillä nykyisellä järjestelmällä merkittävä osa rahapelien tuloista valuu ulkomaille, koska Veikkauksen monopoliasemasta huolimatta pelaaminen ulkomaalaisilla nettikasinoilla on myös Suomesta käsin laillista.
Petteri Orpon hallitusohjelmaan kirjatun rahapeliuudistuksen tavoitteena on parantaa rahapelijärjestelmän kanavointia, mutta samalla ehkäistä ja vähentää pelaamisesta aiheutuvia haitallisia seurauksia. Myös nykyistä monopolijärjestelmää on selitetty uhkapelaamisesta johtuvien haitallisten seurausten ehkäisyllä ja vähentämisellä, mutta rahapelit ovat tästä huolimatta merkittävä ongelma osalle suomalaisista, minkä vuoksi hallitus pyrkii minimoimaan vahinkoja uudistamalla rahapelijärjestelmää.
Lakiuudistus on tullut monelle hieman yllätyksenä, sillä edellisestä arpajaislain uudistuksesta ei ole ehtinyt kulua juurikaan aikaa edellisen uudistuksen astuessa voimaan vuonna 2022. Siinä missä edellinen uudistus pikemminkin vahvisti Veikkauksen monopoliasemaa kotimaisilla rahapelimarkkinoilla, tuleva lakiuudistus pyrkii omalta osaltaan vapauttamaan markkinoita.
Jari Vähänen ajatuksia lakiuudistuksesta
Kaavailtu lakiuudistus on odotetusti herättänyt paljon keskustelua ympäri Suomen. Mukaan keskusteluun on lähtenyt myös pitkään Veikkauksen johtoasemissa työskennellyt Jari Vähänen, joka toimii The Finnish Gambling Consultants -konsulttiyrityksen perustajana. Vähäsen mukaan lakiuudistuksella tulee olemaan tiukka aikataulu ja mikäli tavoiteaika täyttyy, uuden lain sisällöstä tullaan saamaan tarkempaa tietoa kuluvan vuoden kesäkuussa
.
Aikataulussa näyttäisi kuitenkin esiintyvän hidasteita. Vaikka tarkempaa tietoa lakiuudistuksen sisällöstä ei ole vielä saatu, Vähänen ennustaa pitkään uraansa pohjaten muutamia tärkeitä näkökohtia, joita uusi lisenssijärjestelmä voi tuoda tullessaan. Vaikka hallitusohjelmasta on saatu sen verran tietoa, että vähintäänkin nettikasinopelit ja digitaalinen vedonlyönti tullaan siirtämään uuden lisenssijärjestelmän pariin, Vähänen uskoo, että järjestelmä tulee koskemaan myös kaikkia urheilu- ja hevospelejä, sillä järjestelmän toimivuuden kannalta lisenssin tulisi oikeuttaa pelien pelaaminen sekä digitaalisilla että vähittäismyyntikanavilla.
Vähänen povaa lisäksi, että kasinopeleille ja vedonlyöntiin tultaisiin myöntämään erilliset lisenssit ja yhden lisenssin hinta tulisi olemaan noin 50 000 euroa. Vähänen kuitenkin itse on sitä mieltä, että lisenssijärjestelmä, jolla voitaisiin tarjota kaikkia järjestelmään kuuluvia pelejä yhdellä ja samalla lisenssillä, olisi toimivampi vaihtoehto.
Vähänen ennustaa myös järjestelmää, jossa veroprosentti vaihtelisi sen mukaan, kuinka vakavan uhan tietyt pelit voivat aiheuttaa uhkapeliongelman syntymiselle tai syventymiselle. Tällöin nettikasinopelejä verotettaisiin kovemmalla kädellä, kun taas kiinteällä kertoimella varustettu vedonlyönti nauttisi hieman kevyemmästä verotuksesta, mikä puolestaan tekisi vedonlyöntipooleista ja hevosurheilusta kaikkein kevyimmin verotettavan.
Mitä markkinointiin tulee, Vähänen arvioi, että ulkomaalaisilla toimijoilla tulee olemaan mahdollisuus markkinoida yrityksensä ja tuotteidensa brändiä, ja että kasinopelien mainostaminen esimerkiksi radiossa, televisiossa ja muilla suoratoistokanavilla tulisi olemaan mahdollista rajoitetun ajan. Vähänen povaa kasinobonuksille ja tytäryhtiötoiminnalle tiukempia rajoituksia. Myös urheilusponsoroinnista tullee sallittua, mutta Vähänen itse toivoo, että lapsille ja nuorille kohdistuva mainonta pidettäisiin minimaalisena.
Mitä vedonlyöntirajoituksiin tulee, Vähänen uskoo, että talletusrajat tulevat koskemaan yrityskohtaisesti kasinopelejä, mikäli lisenssit jaetaan erillisiin kasino- ja vedonlyöntilisensseihin. Yhden lisenssin taktiikalla talletusrajat koskisivat sekä kasinopelejä että vedonlyöntiä. Lisäksi Vähänen povaa, että yrityskohtaiset rajoitukset voidaan lähivuosien aikana korvata asiakaskohtaisilla rajoituksilla, mikäli lisenssijärjestelmä kykenee valvomaan näitä rajoja. Vähänen itse pitää talletusrajaa parempana vaihtoehtona vedonlyönti- tai tappiorajalle.
Ennusteiden mukaan Suomeen olisi lisäksi tulossa Ruotsin kaltainen järjestelmä, jonka pohjalta pelaajat itse voisivat estää kaiken rahapelitoiminnan. B2B-lisenssiä ei puolestaan Vähäsen mukaan otettaisi käyttöön saman tien, vaan Veikkauksen ulkopuolisille toimijoille asetettaisiin erilliset sertifikaattivaatimukset. Ruotsin mallia noudattaen B2B-lisenssi voitaisiin puolestaan ottaa käyttöön myöhemmässä vaiheessa.
Vähänen povaa, että uuden rahapelijärjestelmän voimaantulo käytännön tasolla näyttäisi ainakin näillä näkymin siirtyvän vuoden 2027 alkuun, ja tämä nostaa harkinta-ajan riskiä. Vähäsen mukaan politiikoilla on ollut tapana kuunnella Veikkauksen mielipiteitä, joten mikäli Veikkaus päättää kannattaa harkinta-aikaa, tämä johtaisi uuteen sääntelyyn.
Lisenssijärjestelmän hallinnoimiseksi Suomeen tullaan perustamaan valvontaviranomainen, mutta Vähänen korostaa, ettei ole vielä varmaa, tuleeko uusi sääntelijä jatkamaan sisäministeriön valvonnassa vai siirtyisikö se esimerkiksi valtiovarainministeriön tehtäväksi. Lisäksi Vähänen muistuttaa, että sääntely tulee edellyttämään paljon resursseja, sillä valvontaa täytyisi kiristää ilman lisenssiä toimivien rahapeliyhtiöiden suhteen.
Leave a Reply